dilluns, 6 d’octubre de 2014

El "clic" lector

Per a qualsevol mare o pare, i més si són del ram del llibre, el procés lector d'un fill és un fet especial, que s'espera i es viu amb certa por i angoixa. 
Li agradarà llegir? Ho hauré fet bé? M'hauré de menjar amb patates totes les xerrades que he fet sobre animació lectora? Hauré de fer allò que tanta ràbia em fa, de mirar si un àlbum té lletra lligada? Es quedarà enganxat a l'Stilton i hauré de comprar-ne algun?

Bé, de moment, el meu col·laborador Roc m'ha estalviat tota aquesta mena de tràmits i mals tràngols. Un dia vaig adonar-me que ja llegia. Quan va ser l'hora, va aprendre a llegir a l'escola i no va tenir problema amb la lletra de pal ni lligada, ni d'impremta. Ens havíem saltat la primera fase.

Jo, ocupada sempre amb els meus llibres infantils amunt i avall, preparant seleccions, seguint les novetats, etc. no vaig estar al cas del meu fill i mai li vaig preguntar si ja llegien, ni vaig fer l'intent de portar-li una "sireneta" de la galera... Mentre jo li llegia o portava llibres xulos per compartir, en secret, ell es va dedicar a aprendre a llegir a l'escola.

Ah! però després va entrar en una segona fase. Tot i que no tenia dificultat per llegir, no s'acabava mai un llibre. No li interessaven els llibrets de petits, d'arguments simples o de primers lectors. Em preguntava els arguments dels que jo llegia, fullejava llibres de nivell molt més alt, es passejava pel carrer amb una aventura de 200 pàgines i el comentava a tothom amb qui es creuava...
Podia parlar-te durant cinc minuts d'un llibre fent creure que l'havia llegit, però no, un cop coneixia l'argument, la història, ja en tenia prou.

En aquest punt sí que jo vaig intentar portar-li llibres de la seva edat, de fer-li recomanacions concretes, però no me'n vaig ensortir. Argumentalment volia llegir-se Harry Potters, cròniques de wildwood, Endes, etc. però eren massa llargs i complicats.
I va estar-se gairebé un any picotejant al seu aire.

I de cop, amb vuit anys, per coses de l'atzar, el vaig arrossegar amb mi a dos clubs de lectura:  
Els superlectors de la Biblioteca Roca Umbert, que té més aviat format de tertúlia. 
I al club de lectura infantil de la llibreria l'Espolsada de les Franqueses.

Tot i que ha tingut alguna crisi i a vegades ha insinuat que a ell no li interessaven gens això dels clubs... els clubs de lectura han aconseguit el què jo a casa, com a mare, no havia pogut. Ha començat a llegir, per "obligació", uns llibres xulos, pensats per a la seva edat i amb cert compromís d'acabar-los.

I vull creure que ha estat gràcies a això que, aquest estiu, ha fet el "clic lector", per posar-li un nom a aquesta tercera fase.  S'ha llegit els deu llibres de la foto en un mes. Hem hagut de córrer a la biblioteca perquè no tenia res per llegir. Va agafar-ne tres o quatre que jo tenia per ressenyar, i sense gaire il·lusió en un principi, els ha devorat.

Jo no ho tenia pensat de cap manera i ha anat així, suposo que el camí de cada fill és diferent i no sé com anirà amb la Llum.
De moment, està molt enfadada perquè la Fe no fa un club a l'Espolsada de 5 anys. No sé si serà lectora, ni si en el seu cas haurem de passar per la lletra lligada i per la Tea Stilton... ja es veurà!

El què sí que tinc molt clar ara mateix és que en Roc ja està afectat pel virus lector.
Ho deixarà a l'adolescència? Potser sí, però hi tornarà després.
Que llegirà en ebooks? Segurament.
Que continuarà veient el ditxós Disney Channel i jugant als Gormiti i a les Monster High? També! 

Però que al seu llit i a la maleta d'anar de vacances sempre hi haurà una pileta de llibres, això també. 

3 comentaris:

  1. Ai Glò, estem més o menys en el mateix moment. L'Ernest fa tercer i no havia manera d'enganxar-lo. Bru Artiac va obrir el camí, i l'Agus ha acabant encenent la metxa de la lectura. De moment, respiro, aviam com seguim!

    ResponElimina
  2. Molt contenta d'aquest virus que habita en en Roc i que jo en tingui una mica de culpa!

    ResponElimina
  3. el Gal es va emocionar amb l'Agus, però tambés es traga Stiltons...

    ResponElimina