diumenge, 13 d’abril de 2014

Destrossa la teva bibliotecària juvenil

Després de la Jornada d'animació a la lectura del Prat del Llobregat, dedicada als joves i la lectura he de confessar que he patit una crisi profunda.
Al llarg de tota la jornada vaig tenir la sensació que jo ha havia viscut aquell dia, fa vint anys. L'escenari era un altre però els ponents i el públic, tot i que amb uns quants anys de més, érem els mateixos.

Anar als instituts amb llibres, tallers de hip hop i grafitis, filmar una pel·lícula? Són idees molt bones però que ja vam tenir-les fa vint anys i ja es van fer. 
Que els joves estan a la xarxa i els hem de trobar allà. Els concursos han de ser a través de wasap! Els llibres han de ser recomanats a través del facebook i dels seus propis blocs. Les tertúlies a partir de tuits. Que si els memes, que si els maleïts " :) "...

Torno a visionar les conferències gravades i escolto les sàvies paraules de Daniel Cassany, de Mireia Manresa, dels estudis sobre joves i biblioteca pública que ha realitzat la Diputació de Barcelona i alhora, no puc deixar de pensar amb els joves del meu club de lectura de la Biblioteca Roca Umbert.

Coses que diuen i fan els/les joves del club: 
- L'Andrea (14 anys):  per poder-se llegir Mecanoscrit del segon origen, va haver de fer un exercici d'abstracció i imaginar-se que ella era l'Alba i que el Dídac era en "Willy Wonka"

- La mateixa Andrea confessa que Pilar Prim li ha amargat l'adolescència, que només és comparable a l'odi que sent per la verdura. 

- Els hi dic si volen participar en la presentació d'un llibre a la Gralla, un clàssic de la literatura juvenil catalana, fer-ne una lectura en veu alta i conversar amb l'autor. Em diuen que sí. Ara bé, res de llegir-se el llibre: Si puges al Sagarmatha té 25 anys i per elles això és la prehistòria. He aconseguit diferents exemplars del llibre perquè triïn el fragment però ja em diuen que el seleccioni jo i els hi enviï una foto per wasap.

Els prometo que els pagaré un berenar i que quedem una hora abans per preparar la nostra intervenció. De 8 membres del club només poden venir quatre. De les quatre una no es presenta. De les tres, una té vergonya i no vol llegir.

Vull creure que de tot allò en quedarà alguna cosa.

 25 anys de Si puges al Sagarmatha
- Amb aquest grup de joves llegim els llibres del Protagonista jove, però sovint tinc la sensació que només els llegeixen per poder anar tots junts, en tren, a l'entrega de diplomes. Fa tres anys que un matí fan campana a l'escola, amb el permís dels pares, i fem aquesta petita excursió a Barcelona. Aprofitem per visitar alguna llibreria i això els encanta. 

- Sovint em pregunto perquè vénen i també em pregunto per quin motiu un dia deixaran de venir. 

- Els recomano molts llibres però ells tenen clar què volen llegir. Em diuen que es baixen les novel·les pirates per l'ebook o per llegir des de l'ordinador i que si els agrada molt, es compren l'exemplar en paper. 

- Un parell d'elles són molt actives al bloc del Què llegeixes? i en general, són fans de les sagues de Percy Jackson i de Laura Gallego. Accepten recomanacions però tenen prou personalitat per triar el què volen. Participen en certàmens de lectura en veu alta.
Em meravella pensar que hi ha biblioteques que fan clubs de lectura juvenil i que aconsegueixen que tots els joves llegeixin alhora un mateix llibre. En el meu cas, això és dificilíssim, perquè van a ritmes molt diferents.

- Curiosament també són fans, la majoria, del personatge de Sherlock Holmes, tot i que dues vegades he intentat que féssim una lectura especial sobre Conan Doyle, que el treballéssim i no me n'he sortit.  

Potser és cert, com deia algú dels assistents a la jornada, que l'encarregat del fons de joves a la biblioteca hauria de ser jove. Potser sí, però jo arribat a aquest punt, després de vint anys d'intentar apropar-m'hi no tinc ganes d'acceptar una derrota, vull creure que amb joves les coses són així i ja està. 

- A la biblioteca hem de tenir un fons que els interessi, tant de novel·la juvenil com de còmic. Està al cas de les novetats, de les trilogies, de les estrenes de pel·lícules, etc. 

- Tenir algú a la biblioteca que conegui força aquest fons i els hi pugui recomanar i fer-ne una mica el seguiment.

- No oblidar que són immediats: allò que ara els interessa a mort, demà pot haver quedat perdut en l'oblit.

- De la mateixa manera que s'apunten i vénen, un dia deixen de fer-ho, sense avisar. No té res a veure amb les energies o il·lusions que tu has posat al club. Amb altres col·lectius potser sí que té una relació directa l'esforç amb el resultat. Parlant de joves crec que no. La tertúlia funciona perquè han fet un grup amb certs interessos, que tenen ganes de passar estones junts, etc. 

- El paper del dinamitzador ha de ser d'acompanyar i de promoure certes dinàmiques però no ens podem martiritzar si de cop deixen de venir. 

- En el meu cas, intento preparar petits exercicis de creació literària, jocs, preguntes, llistes, algun vídeo, etc. perquè quan els tens a la sala, si els proposes coses, les fan encantats. Ara, preparar, organitzar un acte per d'aquí a dos mesos, això és impossible.

I per últim, quan els demano que em recomanin un llibre per posar al facebook de la biblioteca com a recomanació del Club de lectura jove, em diuen: 

Destroza este diario, de Keri Smith. Paidós, 2013.

Una veritable mina per a enamorats de les guerrilles artístiques al carrer. Mare meva, vist això, entenc que s'entrebanquin amb Pilar Prim.

https://www.flickr.com/groups/wreck_this_journal/
twitter (#destrozaestediario #wreckthisjournal).
 


Jo us he de dir que no he pogut esperar i ja m'he comprat tots els llibres d'aquest paio. I ara entenc d'on treu la Sfer aquelles postals tan divertides que ens envia per col·leccionar les etiquetes de les fruites!
Ara mateix, mentre escric aquestes ratlles, els meus col·laboradors Roc i Llum, han lligat un cordill al diari de Keri Smith i l'han tret a passejar fins a la plaça del Lledoner.

4 comentaris:

  1. crec que no és un paio, que és una paia, i... casundena! encara em quedaven postals per enviar als teus col·laboradors!! i ara què??

    ResponElimina
  2. Estic totalment d'acord amb tu amb el club de lectura de joves i les teves reflexions crec que són les de molts bibliotecaris que treballen amb els joves. Els joves són així i no els canviarem pas... aixxx!

    ResponElimina
  3. la majoria de joves que conec que llegeixen no els agrada ni el hip-hop ni pintar graffitis!!!! mai he entés la relació

    ResponElimina
  4. en aquella trobada de fa vint anys que va organtizar bib.botó, Jaume Funes deia que parlàvem de joves com un únic col·lectiu, tots en un sac i que en veritat, de joves n'hi ha de tants gustos com d'adults. És a dir, que poden haver joves amants dels beatles, dels bonsais i de la cuina... o la música clàssica!

    ResponElimina