diumenge, 4 d’octubre de 2009

LLIBRES AMB "CLIC!" O EL PUNT DE GENIALITAT

Fa temps que a la Berta Bocado li volta pel cap aquest tema. A veure si seré capaç d'explicar-vos-ho.
No sé si estareu d'acord amb mi, però dins dels llibres molt bons n'hi ha de dos tipus: els boníssims i els genials. Vull dir que entre els millors només uns pocs tenen aquell punt de genialitat, aquell moment que de cop i volta et fa aturar, mirar al cel o a l'infinit i exclamar: Punyeta!!!

No importa l'edat a qui va dirigit el llibre, l'estil, l'argument, però és aquell "clic" que obre una porta directa cap a la inmensitat de la literatura. I no té res a veure amb llibres que m'han encantat, o frases extraordinàries que copies i penges al suro del despatx... és un flash diferent que et fa desitjar presentar-te davant l'autor i dir-li: "m'has enxampat, això sí que no m'ho esperava!"

Jo he viscut aquesta sensació amb pocs llibres, però m'agradaria compartir-los amb vosaltres. Veureu que abarquen des dels petits lectors fins als llibres d'adults:


Leo Lionni. Neda-que-neda. Kalandraka, 2007 (l'original és dels anys 60)
just al final de la història, quan de cop endevines quines són les intencions del petit peixet: en Neda-que-neda ensenya a nedar als peixos vermells tots junts en forma de peix i ell, que és negra es posa d'ull. D'aquesta manera semblen un peix molt gran.


Arnold Lobel Històries de ratolins. Kalandraka, 2004 (l'original també és dels 60). Concretament el conte titulat: "El viatge"
en aquesta història un ratolí que fa un viatge molt llarg, primer compra un cotxe, després se li espatlla i compra una bicicleta, després uns patins, després unes bambes, després va descalç i quan ja sembla impossible comprar res més petit, va el ratolí i es compra uns peus nous!!! Genial!


J.K.Rowling. Harry Potter i el calze de foc. Empúries, 2001
De tota la sèrie, el moment que més em va sorprendre l'autora va ser al final d'aquest llibre, quan el Harry arriba al final del laberint, i ell i el Cedirc agafen el trofeu del calze de foc. De cop i volta, resulta que el calze és un " portarreu". Això vol dir que és un objecte que et transporta allà on la persona que l'ha encantat vol. Pels que no seguiu la sèrie és difícil d'explicar, però de cop i volta cobren sentit 400 pàgines d'aventures extraordinàries i descobreixes perquè calia que en Harry participés al campionat.


Robertson Davies. El cinquè en joc. Libros del Asteroide, 2007 (trilogia de Deptford)
El clic em va arribar al final del llibre, quan de cop i volta reapareix una pedra que és la que ha donat inici i sentit a tot el llibre. Boníssim!

i a tu? quins moments literaris t'han fet clic?

5 comentaris:

  1. La pedra dins la bola de neu, Berta. Jo també em vaig aturar en aquest moment i vaig pensar: "mmmm".

    Jo, més que moments, recordo llibres sencers que m'han fet sentir que allò, justament allò, era literatura. Em va passar amb "Lolita", amb "El palau de la lluna" de Paul Auster, amb "Madame Bovary", amb "Ficciones" de Borges i, darrerament, amb tots els llibres de David Foster Wallace.

    David Foster Wallace, justament, té una entrevista en la què parla del "clic", fent servir la mateixa expressió que tu per definir aquest moment en el què sents que es produeix alguna cosa especial entre tu i el llibre que tens a les mans. Passa molt poques vegades, però és veritat que, quan passa, no ho oblides.

    ResponElimina
  2. Berta,

    una de les últimes lectures que m'ha fet clic! ha estat Musclos per sopar que vas recomanar tu i que em va deixar, no sé com dir-ho exactament, garratibada per haver viscut una situació similar. Em va fer reflexionar molt i molt i molt.

    L'àlbum El árbol rojo també és mític per a mi.

    ResponElimina
  3. Estic d'acord amb els que has citat però jo et convido a continuar llegint els dos llibres que segueixen El cinquè en joc, El mundo de los prodigios i Mantícora, excel·lents.

    ResponElimina
  4. Hola Espolsada, els he llegit, sí, també son boníssims. El què no he llegit és la següent trilogia que van editar d'ell. Bé, no sé si ja ha sortit sencera...

    ResponElimina
  5. Sí, la setmana passada va sortir l'últim que la tanca La lira de Orfeo. Jo els tinc pendents.

    ResponElimina